Kirjoittaja Aihe: Ykkönen 2014  (Luettu 302090 kertaa)

PuuPää

  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Ykkönen 2014
« Vastaus #120 : 29.01.14 - klo:13:45 »
http://svenska.yle.fi/artikel/2014/01/29/gbk-ger-upp-sin-serieplats

Ylen ruotsinkielinen juttu GBKn päätöksestä

Samu P.

  • Viestejä: 1227
    • Profiili
    • autiollasaarella
Vs: Ykkönen 2014
« Vastaus #121 : 29.01.14 - klo:14:41 »
Aikanaan VIFK ehdotti, että kaikki joukkueet maksaisivat tietyn summan Palloliitolle osalistumisesta ja Palloliitto jakaisi sitten rahoja niille, jotka matkustavat enemmän. Tästä ehdotuksesta ei oltu kiinnostuneita.

Jaettaisiinko myos muut kulut ja sponsorituotot? Sinansa mielenkiintoinen idea luoda jalkapallotoiminta kommunismin pohjalle. Tosin jos vain matkakulut halutaan jakaa, niin kyseessa olisi puhas varojen siirto koyhilta rikkaille, ja aiheuttaisi varmasti monen seuran eroamisen Palloliitosta.

Tallaisia neronleimauksia esitettiin joitakin vuosia myos Savon suunnalta.

manageri

  • Viestejä: 293
    • Profiili
Vs: Ykkönen 2014
« Vastaus #122 : 29.01.14 - klo:15:33 »
Miten Samu löydät kommunismia sittä jos sarjamaksu ja kulut korvataan sen mukaan kun niitä tulee.
Onko sinun mielestä oikein että osa joukkueista voi mennä pyörillä peleihin.

Jaetaanhan jo nyt Suomen cupissa "matkarahaa".
Joten sun vertaus oli lähinnä pelko että reissut maksaisi jotain , niin se vain elämä on kehä kolmosen ulkopuolella raakaa mutta totta. Ehkä pitäisikin pienentää sarjoja ja antaa niiden pelata joilla haluja ja varaa.

Mutta tosiasia on että jotain pitää tehdä että ei jatku näin, tuleva vuosi tulee olemaan vaikein vuosi läpi aikojen ( tähän mennessä) seuroista tai lajeista riippumatta.
Kuten olette lukeneet lehdestä suomi alkaa olla pohjoisen kreikka. Halutaan tai ei yritykset yrittävät pysyä hengissä eikä riitä hirveesti sponssi euroja

Gbk-n luovuttaminen erittäin ikävä asia.

Samu P.

  • Viestejä: 1227
    • Profiili
    • autiollasaarella
Vs: Ykkönen 2014
« Vastaus #123 : 29.01.14 - klo:15:56 »
Miten Samu löydät kommunismia sittä jos sarjamaksu ja kulut korvataan sen mukaan kun niitä tulee.


Yhteisomistus ja yhteistalous ovat kommunismin peruskivia. En tieda oikein mita vastata kysymykseen. Koko ideahan on kuin suoraan Marxin kirjoista.

Lainaus
Onko sinun mielestä oikein että osa joukkueista voi mennä pyörillä peleihin.
Mika nyt kullekin on oikein. Onko sinun mielestasi oikein, etta jossain kaupungissa kenttamaksut ovat korkeampia kuin toisaalla? Tai etta jossain kaupungeissa opiskelu- ja tyopaikat houkuttelevat enemman pelaajia? Tai etta joissain kaupungeissa sponsorit ovat antoisempia? Naita voimia kutsutaan kapitalismiksi.

Lainaus
Joten sun vertaus oli lähinnä pelko että reissut maksaisi jotain , niin se vain elämä on kehä kolmosen ulkopuolella raakaa mutta totta. Ehkä pitäisikin pienentää sarjoja ja antaa niiden pelata joilla haluja ja varaa.

Totta. Osa toimintaa on sen kulut. Eli kommunismiin pohjautuvaan yhteiskassaideaan et siis nyt kuitenkaan halua siirtya, vai?

velho

  • Viestejä: 670
    • Profiili
Vs: Ykkönen 2014
« Vastaus #124 : 29.01.14 - klo:16:05 »
Palloliittokin on vihdoin huomannut pellemaajoukkuevalmentajineen että pieleen meni, se siitä! Se kokeilu oli tuhoon tuomittu eka päivästä lähtien.
Peltsille; Se on totta että valtakunnallisessakin sarjassa oli silloin tällöin luovuttajia,
mutta aina pelattiin vähintäin 11 joukkueella, sai tuntumaa eri puolilla maata, missä mennään, vaikka vähän kalliimpaa olikin!
Tällä perkeleen lohkojaolla katteltiin vain pohojanmaan lakeuksia, eikä juuri muuta! Eihän lakeuksissa mitään vikaa ole, oli vain vähän yksitoikkoosta! Tai sitten moottoritietä Tre- Hki. Riippuen siitä missä kylälohkossa olimme! Peltsille menestystä jatkossa!!
« Viimeksi muokattu: 29.01.14 - klo:16:15 kirjoittanut velho »

driver

  • Viestejä: 123
    • Profiili
Vs: Ykkönen 2014
« Vastaus #125 : 29.01.14 - klo:16:43 »
Mitäpä jos tasauksen maksaisikin jokin sponsori. Paljonko lasketaan matkakuluihin / km? Nopealla laskullajos käyttää 2m- tarvitaan noin 10 000 sponssirahaa ja kaikilla on yhtä suuret matkakulut (toki ei tässä huomioitu mahdollisia ylöpyumisiä tms).

kiira_s_tuli

  • Viestejä: 3725
    • Profiili
Vs: Ykkönen 2014
« Vastaus #126 : 29.01.14 - klo:17:15 »
Miten Samu löydät kommunismia sittä jos sarjamaksu ja kulut korvataan sen mukaan kun niitä tulee.


Yhteisomistus ja yhteistalous ovat kommunismin peruskivia. En tieda oikein mita vastata kysymykseen. Koko ideahan on kuin suoraan Marxin kirjoista.

Lainaus
Onko sinun mielestä oikein että osa joukkueista voi mennä pyörillä peleihin.
Mika nyt kullekin on oikein. Onko sinun mielestasi oikein, etta jossain kaupungissa kenttamaksut ovat korkeampia kuin toisaalla? Tai etta jossain kaupungeissa opiskelu- ja tyopaikat houkuttelevat enemman pelaajia? Tai etta joissain kaupungeissa sponsorit ovat antoisempia? Naita voimia kutsutaan kapitalismiksi.

Lainaus
Joten sun vertaus oli lähinnä pelko että reissut maksaisi jotain , niin se vain elämä on kehä kolmosen ulkopuolella raakaa mutta totta. Ehkä pitäisikin pienentää sarjoja ja antaa niiden pelata joilla haluja ja varaa.

Totta. Osa toimintaa on sen kulut. Eli kommunismiin pohjautuvaan yhteiskassaideaan et siis nyt kuitenkaan halua siirtya, vai?
Eikö MeLu ole saanut kaupungilta avustuksia kuten myös ÅU. Jaetaanko sopivan yhteisöllisesti nämäkin kavereiden kesken?

Mites matkakulut lasketaan jos sponsorina on kuljetusliike ja matkat ajaa liikkeen omistaja-valmentaja-kuljettaja? Tyhmempikin ymmärtää, että tuossa kommarimallissa rahat päätyisivät valmentaja-kuljettajan yritykselle tai hänelle itselleen.

« Viimeksi muokattu: 29.01.14 - klo:17:17 kirjoittanut kiira_s_tuli »
"If I wanted you to understand it, I would have explained it better." Johan Cruyff

Samu P.

  • Viestejä: 1227
    • Profiili
    • autiollasaarella
Vs: Ykkönen 2014
« Vastaus #127 : 29.01.14 - klo:17:15 »
Vastauksena Driverin pohditaan:
Niin voihan sponsori paattaa etta tukee vain tiettyja seuroja. Tosin niinhan se toimii nytkin, eli isoiden matkakustannusten seurat saavat paasaantoisesti enemman sponssituloja.
Kommunistisessa mallissa tama siis vain keskitettaisiin, niin etta kaikki laitetaan samaan kassaan ja viedaan pois seuroilta porkkana onnistua keskimaaraista paremmin.

Tassa kai kyse tosin oli siita, etta pienten matkakustannusten (eli siis pienituloiset) seurat haluttiin kaytannossa ajaa alas laittamalla heille suuremman osallistumismaksun sarjoihin.
Eli yhteiskassaan halutaan vain se osuus budjetista, jossa itse ollaan heikoilla.
Ja mallia perustellaan silla, etta matkakulut ovat budjetissa jotenkin muista rahavirtauksista taysin poikkeuksellinen era. Samaa argumenttia tosin voisi kayttaa ihan minka tahansa muun eran tapauksessa. Esim. USA:n sarjassa on palkkakatto. Eli toinen tapa vaikuttaa vapaaseen kilpailuun toisenlaisen ideologian pohjalta.

manageri

  • Viestejä: 293
    • Profiili
Vs: Ykkönen 2014
« Vastaus #128 : 29.01.14 - klo:18:58 »
Tossa taitaa olla nyt että ei kannata keskustella asiasta kovinkaan paljon koska keskustelu karkaa ihan mihin sattuu.
Ei ne kehä kolmosen ulkopuolella olevat joukkueet ole sen persaukisempia kuin sisäpuolellakaan vaan kulut vaan moninkertaiset. Ja mitä tulee pelaajiin niin niitä on jossain enemmän ( kuten asukkaitakin ) ei kait siinä mitään ihmeellistä ole. Palkkakatto voi olla aika vaikea laittaa kun niin harva joukkue mitään maksaa.

driver

  • Viestejä: 123
    • Profiili
Vs: Ykkönen 2014
« Vastaus #129 : 29.01.14 - klo:20:29 »
Selvennän vielä ajatustani.

Palloliitto myy naisten ykkösen jollekin sponsorille. Seurat velvoitetaan laittamaan peliasuun jonkinlaisen mainoksen missä sponsori on nähtävissä. Toki niin että tilaa jää omillekin mainoksille jne.

Laskeskelin uudelleen nuo jutut nykyisillä joukkueilla (luopuneet poistettu laskelmasta eli arvio perustuu ajatukseen että nyt mukana olevat 14 joukkuetta pelaisi yhdessä sarjassa kaksinkertaisena).

Oletetaan etttä bussikulut olisi arviolta 1,5 eur / kilometri.

Eniten reissaamaan joutuva IK Myran (ei yllätys). Vähiten kilometrejä tulee Härmällä. Näiden kahden erotus on 4326 km. Laskennallisesti matkakulut tuolla on 4300 - 9000 välillä. Jotta kulut saadaan tasattua, pitäisi sponsorituloja tähän saada 15000,- euroa.

Kysymys onkin sitten mistä löytää tuon luokan sponsori? Mitä meillä olisi tarjota vastiketta? Asustemainos tuskin riittää vaikka se olisikin yli 300 pelaajalla. Lehtikirjoittelu? Oma arvioni on että Mission Impossible. Euro / kilometri tarkottaisi 10 000,- sponsorituloa. Sekin tasaisi jo kohtuullisen hyvin pienimmän ja suurimman matkakulun erotuksen ollessa 2200,-.

ps. Mielestäni matkatuki näin saatuna ei vääristä mitään. Jokainen joukkue voi miettiä oman toimintansa muut panostukset yms. mielin määrin ja vaikuttaa valmentajakuluihin yms. Ainoa kulu johon joukkue ei voi vaikuttaa ja joka asettaa joukkueet lähtökohtaisesti eriarvoiseen asemaan, on matkakulut. Tämä poistaa tai ainakin tasoittaa matkoista johtuvia ongelmia. Tämän tuen määrään laskettaisiin vain linja-autokulut. Joukkueille toki jäisi vielä mahdollisita yöpymisista yms. tulevat kulut.

Ai niin, oman alueeni joukkueet saisivat tällä laskelmalla tukea kokonaiset 8,- euroa. :D
"Voittajia" olisivat pohjoisen joukkueet sekä yllättäen rannikon joukkueet sekä jyväskylä. Myös pääkaupunkiseudulle liikenisi jotakin.



TJKfani

  • Viestejä: 68
    • Profiili
Vs: Ykkönen 2014
« Vastaus #130 : 29.01.14 - klo:22:25 »
Selvennän vielä ajatustani.

Palloliitto myy naisten ykkösen jollekin sponsorille. Seurat velvoitetaan laittamaan peliasuun jonkinlaisen mainoksen missä sponsori on nähtävissä. Toki niin että tilaa jää omillekin mainoksille jne.

Laskeskelin uudelleen nuo jutut nykyisillä joukkueilla (luopuneet poistettu laskelmasta eli arvio perustuu ajatukseen että nyt mukana olevat 14 joukkuetta pelaisi yhdessä sarjassa kaksinkertaisena).

Oletetaan etttä bussikulut olisi arviolta 1,5 eur / kilometri.

Eniten reissaamaan joutuva IK Myran (ei yllätys). Vähiten kilometrejä tulee Härmällä. Näiden kahden erotus on 4326 km. Laskennallisesti matkakulut tuolla on 4300 - 9000 välillä. Jotta kulut saadaan tasattua, pitäisi sponsorituloja tähän saada 15000,- euroa.

Kysymys onkin sitten mistä löytää tuon luokan sponsori? Mitä meillä olisi tarjota vastiketta? Asustemainos tuskin riittää vaikka se olisikin yli 300 pelaajalla. Lehtikirjoittelu? Oma arvioni on että Mission Impossible. Euro / kilometri tarkottaisi 10 000,- sponsorituloa. Sekin tasaisi jo kohtuullisen hyvin pienimmän ja suurimman matkakulun erotuksen ollessa 2200,-.

ps. Mielestäni matkatuki näin saatuna ei vääristä mitään. Jokainen joukkue voi miettiä oman toimintansa muut panostukset yms. mielin määrin ja vaikuttaa valmentajakuluihin yms. Ainoa kulu johon joukkue ei voi vaikuttaa ja joka asettaa joukkueet lähtökohtaisesti eriarvoiseen asemaan, on matkakulut. Tämä poistaa tai ainakin tasoittaa matkoista johtuvia ongelmia. Tämän tuen määrään laskettaisiin vain linja-autokulut. Joukkueille toki jäisi vielä mahdollisita yöpymisista yms. tulevat kulut.

Ai niin, oman alueeni joukkueet saisivat tällä laskelmalla tukea kokonaiset 8,- euroa. :D
"Voittajia" olisivat pohjoisen joukkueet sekä yllättäen rannikon joukkueet sekä jyväskylä. Myös pääkaupunkiseudulle liikenisi jotakin.



Eiköhän täyspäiset sen heti ymmärtänyt. Olisi fiksumpaa tutustua marxismiin ennen kuin kirjoittaa kommunismista, sosialismista kyllä löytyy esimerkkejä, osa jopa toimivia. Kommunistisessa maailmassa ei muuten ole valuuttoja, sen paremmin kuin yhteiskassojakaan. Ettet Samu kaikkitietävä vaan sekoita marxia maoon. RIP.

Giallo e Nero

  • Viestejä: 2681
  • I Get Up, I Get Down
    • Profiili
Vs: Ykkönen 2014
« Vastaus #131 : 29.01.14 - klo:22:41 »

Pienellä porukalla operoitu aikaisemminkin ja nyt vielä YIlves tuli sotkemaan kuvioita.


Onnittelut myös Viikkareille pitkäjänteisestä pelaajakehitystyöstä ja ansaitusta noususta Ykköseen. :viini:


Peltsi

  • Viestejä: 365
    • Profiili
Vs: Ykkönen 2014
« Vastaus #132 : 29.01.14 - klo:22:53 »
Onnittelut myös Viikkareille pitkäjänteisestä pelaajakehitystyöstä ja ansaitusta noususta Ykköseen. :viini:
Kiits  :o öö, kai tuo oli kehu ;) Meillä on yksi oma pelaaja isossa roolissa. Toivottavasti tulevaisuudessa enemmänkin!

Onnittelut muuten muillekkin nousijoille!

Älkää vaan luulko tuosta YIlves -jutusta, että minulla on jotain YIlvesta vastaan (kuten ei muitakaan joukkueita vastaa). Ei myöskään eri tavalla ajattelia ihmisiä/joukkueita vastaan.

Driverin idea taas meni piloille jo ensimmäisessä lauseessa

Lainaus käyttäjältä: Driver
Selvennän vielä ajatustani.

Palloliitto myy naisten ykkösen jollekin sponsorille.....
Ei tule myymään. En usko että Palloliitolla on ylipäätään resursseja Naisten jalkapallon kehittämiseen (poislukien maajoukkue).

Miesten Ykkösen puolella joukkueet muodostivat 3 henkilöä valmentelemaan lausuntoa Ykkösen kehittämnseksi (SJK, Haka ja Jippo). Näkyvänä tuotteena oli koko sivun ilmoitukset Iltasanomissa. Käytännössä kuitenkin Sarajärvi omilla kontakteillaan, hoiti maksajat ilmoituksille.


Samu P.

  • Viestejä: 1227
    • Profiili
    • autiollasaarella
Vs: Ykkönen 2014
« Vastaus #133 : 29.01.14 - klo:22:55 »
Eiköhän täyspäiset sen heti ymmärtänyt. Olisi fiksumpaa tutustua marxismiin ennen kuin kirjoittaa kommunismista, sosialismista kyllä löytyy esimerkkejä, osa jopa toimivia. Kommunistisessa maailmassa ei muuten ole valuuttoja, sen paremmin kuin yhteiskassojakaan. Ettet Samu kaikkitietävä vaan sekoita marxia maoon. RIP.

Keskustelu konsepteista ja ideologioiden varaatioista on mielenkiintoinen. Kaikkitietävä taas on halventava ilmaisu tuossa kontekstissa.

Driver: Lain puitteissa ei toimisi, jos pakkosponsorointiin mennään. Sponsori voi toki tuollaista mallia seuroille tarjota, mutta et ehk 8 eurolla kovin paljoa myisi  ;)
« Viimeksi muokattu: 29.01.14 - klo:22:57 kirjoittanut Samu P. »

driver

  • Viestejä: 123
    • Profiili
Vs: Ykkönen 2014
« Vastaus #134 : 29.01.14 - klo:22:59 »
Mullahan luki siellä välissä että Mission Impossible.

Mites ykkösen joukkueet yhteisvoimin? Ai juu, joo en jatka tätä ajatusta....  ;D

MAhtaakohan palloliitto satsata paljon edes naisten liigaan? Onko kellään tietoa? Tai siis... no joo antaa olla.