Kirjoittaja Aihe: Kynsi, raavi, revi -meininki  (Luettu 6161 kertaa)

Luke

• Profiili
Kynsi, raavi, revi -meininki
« : 06.02.07 - klo:23:56 »

Ennen varsinaisen kauden alkua olisi mielenkiintoista kuulla laajalta rintamalta mielipiteitä tästä otsikossa mainitusta pelaamistyylistä. Miesten otteluissa ainakin TVssä ( ::) ) en tuota näe  :tuoppi:, mutta esim Naisten ykkösessä olen nähnyt, jotkut jopa yrittäneet viedä pelaajan vaatteetkin mennessään, eikä ykkösen tuomarit paljoa näe tai välitä.

Valmennetaanko pelaajat tähän muidenkin ulokkeiden käyttöön pelissä, vai onko se ihan vapaasti valittavissa?

Missä kehitysvaiheessa pelaajat ryhtyvät tähän? mistä ohjeet ja mallit?

Sillä eikö pelaaja ole taitava pelaaja kun hän jaloillaan pelaa, eikä kynsin ja nyrkein? Onko se tehty maali arvokkaampi jos se on kynsin ja nyrkein luotu vai jaloilla verkkoon tuotu?

Anderson

• Kunnianarvoisa
    • Profiili
Vs: Kynsi, raavi, revi -meininki
« Vastaus #1 : 07.02.07 - klo:10:09 »
Njaa. Mää oon kyllä nähnyt miesten peleissä tuommosta peliä. Jos katsoo ihan mitä vaan kulmatilannetta niin aika laillahan siellä syleillään.

Kyllä meillä reeneissä painotettiin sitä, että tilanteisiin mennään täysillä eikä märisemään saa jäädä. Kaksinkamppailussa saa käyttää yllättävän paljon käsiä ilman että tuomarit sanoo mitään. Ugh.
Hiinokka on paras nokka.

taikina

• Profiili
« Vastaus #2 : 07.02.07 - klo:16:59 »
No kyllä se raapiminen johtuu pelkästään siitä. että naisilla on pidemmät kynnet  ;D
Ei se kissakaan aina tahallaan raavi vaikka raapimisjälkiä usein jättääkin...

Niin se vaan on.

jalaton

• diletantti
  • kovalla äänellä ilman asiantunemusta
    • Profiili
« Vastaus #3 : 07.02.07 - klo:22:30 »
Valmennetaanko pelaajat tähän muidenkin ulokkeiden käyttöön pelissä, vai onko se ihan vapaasti valittavissa?

Tarina: Tammikuussa Hämeenlinnassa D13 turnauksessa vetäisi pakki hyökkääjämme nurin reilusti takaa viikatteella täydessä vauhdissa rankkariviivalta sillä seurauksella, että tämä lensi suorin vartaloin voltin niskalleen ja jäi makaamaan nurmelle sitä pitelemään. Tuomarin eka kommentti "kanna se pois kentältä". Toka komentti huoltajan, "aika törkeä oli!"-mutinoihin: "ei se ollut tahallinen, älkää viivyttäkö peliä". "Saaksmä nyt kattoo tän niskan?" "Sä katoit jo! Kanna pois se kentältä!"

Tulos: tasuri riittikin finaalipaikkaan, kun vapari ei tuottanut tulosta ja vastustajan kärki oli telottuna poissa pelistä ja lopulta harjoituksistakin reilun viikon.

Opetus: kannattaa rapata. Niin voittajat tekevät!

Varmaan tuttu monille.
;)   :(   ^  
     \     :(
 :(  \_____o 
   = :D    ^

es

• Profiili
« Vastaus #4 : 07.02.07 - klo:22:30 »
Kynsi ja raahi tuntuivat oudoilta, mutta REVI. Siihen tarvitaan, että sormet laitetaan kiinni ja ne eivät mene vahingossa. Siis on aina tahallista ja ei niin fair playtä.

Toisaalta jotkut valkut jopa kehuvat pelaajaa, kun pysäyttivät vastustajan, joka oli menoss karkuun. Ei kyllä sellainen jaloille potkiminen samassa tarkoituksessa oikein vakuuttavaa kuvaa myöskään anna pelaajasta eikä kehuja-valkusta. On tympeää.

Toisaalta jotkut oikein toivovat, että pääsevät vapareita antamaan. Taisipa nykyinen tupsukorvaemo myös yhden Suomen mestaruuden ratkaista revi-tilanteen jälkeen. Hassulta on kyllä tuntunut, että pelaajat eivät opi, haluavat lisää vastustajalle vapareita, vaikka hinta joskus aiemmin ollut kova. Kovapäistä tai sitten jo niin vaistomaista.

Oliskohan koskaan satasen juoksija jarrutellut kaveriaan tai lentispelaaja tai golfari tai alppinisti? Mutta futari saa tehdä, jos dumari ei huomaa? Höh.

sohovi

• Ylläpitäjä
  • *
  • Rahoittaa Oulun ortopedien mukavan elämän.
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 07.02.07 - klo:23:40 »
On kait ne satasen juoksijat laittaneet douppia toistensa hammastahnoihin, kuten monet legendat kertovat. ::)

En voi kyllä sanoa, että olisin pahemmin kynsimistä huomannut. Itsekin kohtuullisen pitkäkyntisenä olen kyllä (toivottavasti) onnistunut pitämään ne kurissa. Mua ei ärsytä kunnon taklaus, oikea tai väärä, mutta semmonen ihme rääpiminen ottaa aivoon pahemman kerran. Tosin, vielä ehkä enemmän ottaa aivoon pelaajien kitinä turhista.

Es:lle on sanottava, etten oo nii tekopyhä, ettenkö varmaan tuommosen karkuun-pääsemis-tilanteen pyrkis ratkaisemaan tositilanteessa muullakin ku vierestä kattomisella. Sitten kun tullaan myöhässä, niin vahinkoja sattuu tahtomattakin, kun tilanne vaan koitetaan pelata loppuun asti. Eikä sille oikein voi mitään. Pumpulibeibet ja lasikaappilapset voi pelata keskenään pehmustetuissa huoneissa.
“Like I always say, there's no "I" in team. There's a "me" though, if you jumble it up.” -Dr. Gregory House

heluna83

• Profiili
« Vastaus #6 : 08.02.07 - klo:09:00 »
Kyllähän tätä repimistä ja riuhtomista huomaa lajissa kuin lajissa. Nyt se on saanut sijaa jalkapalloilussa. Onkohan tämä malli saatu jääkiekosta? Itse olen sitäkin lajia harrastanut ja yleensä valmentaja on jo pienestä pitäen ohjeistanut: "jos se on pääsemässä läpi, pysäytä se. Ota vaikka jäähy, mutt ei maalin tekoon saa päästää"

Itse henkilökohtaisesti olen sohovin kanssa samaa meiltä, että eniten aivoon ottaa tommonen rääpiminen ja kitinä. Monta kertaa on käynyt niin että antaa ensin vastustajan repiä ja taklata itseään ja sitten kun itse tekee samoin, niin alkaa itku.

Kenttäpelaajille neuvotaan "oikea taklaaminen" eli kylki kylkeä vasten taisteleminen jo aika aikaisessa vaiheessa, täytyy osata pelata OIKEIN ja KOVAA jo aikaisessa vaiheessa ettei isolle kentälle siirryttäessä jää jalkoihin.

Olen huomannut valmentaja kollegoissani (ja varsinkin silloin kun itse vielä pelasin) että väärä pelaaminen,pieni törkeys ja röyhkeys opetetaan erityisesti kärkihyökkäjille. Itse maalivahtina olen näistä törkeyksistä peliurallani kärsiä (vuonna 01; lievä kallon murtuma). Lisäksi olen kokenut myös sen että maalivahdin täytyy olla se joka repii, riuhtoo ja taklaa. Kaikista törkeimmät tilanteet syntyvät maalin edustalla pienissä kahakoissa. Jos mv on arka niin sen yli jyrätään varmasti ja runnotaan pallo maaliin keinolla millä hyvänsä. Itse olen maalivahtina sellainen pieni piru, härkin joskus jopa tahallani hyökkääjiä..  >:(

Jalkapallokin on kontaktilaji,mutta rajansa kaikella,myös kontaktilla

Veli Hopea

• Profiili
« Vastaus #7 : 08.02.07 - klo:09:25 »
Kontakti laji kyllä. Kovaa saa pelata, mutta taitavan pelaajan ei tarvitse tikata vastustajaa koko ajan kyynärpäällä kylkiluihin tai repiä. Onpa nähty likalla raapaleitakin kyljessä. Eikä ole mukava kuulla kun valmentaja huutaa LOISTAVAA, kun pelaaja on näitä likaisiansa tehnyt. Onneksi tuomari on aika usein antanut korttia.

En tiedä miksi näitä kortin hankkijoita valmennuksessa niin ihaillaan. Isätkin vaan naureskelevat että taas se meidän nuppu oli pahanteossa, kylläpä tuli kortti taas niin helposti. Kyllä esim keskikenttä pelaajan täytyy osata pelata vartalollaan ja jaloillaan. Peliä pitäisi rakentaa eikä rikkoa. Vai onko niin että naisjalkapallossakin on jo näitä roolipelaajia: toiset pelaa futista ja toiset on kentällä rikkomassa toisten peliä. En silti ymmärrä mitä loistavaa on siinä että pelaaja hankkii vastustajalle vapareita vaarallisista paikoista. :peukku_alas:

striker

• Profiili
« Vastaus #8 : 11.02.07 - klo:15:05 »
En voi kyllä sanoa, että olisin pahemmin kynsimistä huomannut. Itsekin kohtuullisen pitkäkyntisenä olen kyllä (toivottavasti) onnistunut pitämään ne kurissa. Mua ei ärsytä kunnon taklaus, oikea tai väärä, mutta semmonen ihme rääpiminen ottaa aivoon pahemman kerran. Tosin, vielä ehkä enemmän ottaa aivoon pelaajien kitinä turhista.

Es:lle on sanottava, etten oo nii tekopyhä, ettenkö varmaan tuommosen karkuun-pääsemis-tilanteen pyrkis ratkaisemaan tositilanteessa muullakin ku vierestä kattomisella. Sitten kun tullaan myöhässä, niin vahinkoja sattuu tahtomattakin, kun tilanne vaan koitetaan pelata loppuun asti. Eikä sille oikein voi mitään. Pumpulibeibet ja lasikaappilapset voi pelata keskenään pehmustetuissa huoneissa.

Aivan samaa mieltä  ;) Onhan se pelaajan monipuolisuutta jos osaa pelata fyysisesti kovaa, mutta oikein. Vahinkoja kyllä sattuu, useimmin juuri kun yritetään pelata tilanne loppuun ja tullaan ehkä hippasen myöhässä. Mutta fyysisyys on kuulunut fudikseen kautta rantain, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Nämä pumpulibeibet ja lasikaappi lapset voivat sitten hankkia toisen harrastuksen. Olen aina näille marisijoille (joita hatuttaa kun joku osaa käyttää kroppaansa) sanonut ettei me olla tänne tultu mitään he**tin balettia tanssimaan.

Onhan sellainen sanontakin: Kova kovaa vastaan <- Ei satu  8) :)

Itseäni ei ainakaan haittaa jos joku saa mut kaatumaan, ensin on jonkun vaan saatava se tehtyä  ;D Toistaiseksi olen onnistunut välttymään em asialta laittamalla itse samalla mitalla takas,mutta oikein :)

mato

• Profiili
« Vastaus #9 : 12.02.07 - klo:12:29 »

Tarina: Tammikuussa Hämeenlinnassa D13 turnauksessa vetäisi pakki hyökkääjämme nurin reilusti takaa viikatteella täydessä vauhdissa rankkariviivalta sillä seurauksella, että tämä lensi suorin vartaloin voltin niskalleen ja jäi makaamaan nurmelle sitä pitelemään. Tuomarin eka kommentti "kanna se pois kentältä". Toka komentti huoltajan, "aika törkeä oli!"-mutinoihin: "ei se ollut tahallinen, älkää viivyttäkö peliä". "Saaksmä nyt kattoo tän niskan?" "Sä katoit jo! Kanna pois se kentältä!"

Pelin loppu tulos ei nyt kiinnosta , mutta keskutelu aiheeksi tuomari toiminnasta
 ??? ??? Varmaankin menee hieman ohi aiheen, mutta liittyy tuohon tuomareiden käytökseen pelissä kolhuja saaneisiin pelaajiin. Eli mielestäni tuomareiden pitäisi käydä edes alimman tason huoltaja kurssi, mietitäänpä esimerkki tapausta jossa pelaaja mennyt suorinvartaloin niskalleen ja tuomari antaa ymmärtää että pelaaja sivuun että peli voi jatkua, on hieman vaarallista lähteä kuljettamaan pelaajaa pois kentältä . Mielestäni aina kun pelaajan saama tälli kohdistuu selkään/niskaan niin pitää tuomarin antaa pelin olla niin kauvan poikki kun pelaaja pystyy itse poistumaan kentältä. Haluisinpa tietää kuka ottaa vastuun kun tuomari polla punaisena ilmoittaa huoltajalle että pelaaja sivuun että peli voi jatkua ja huoltaja tekee työtä  käskettyä ja siinä tilanteessa pelaajalle tulee ikuisia vammoja. MUISTAKAA, pelaaja satuttaa selän tai niskan niin ikinä ei häntä saa siirtää kuin ammatti-ihminen