Ensin henkilökohtaisuuksiin:
Frank, ihmisillä on monta syytä mennä juniorcollegeen, itse en esimerkiksi valinnut yliopistoani, vaan minut valittiin sinne 24 stipendiaatin joukosta jalkapallotaustani takia, soccer oli sen koulun ykköslaji ja siihen aikaan toinen laji tenniksen lisäksi, jossa koulu osallistui yleisiin sarjoihin.
Etsin paikkaa pakolliseen kieliharjoitteluun (vähintään 4 kuukautta englanninkielisessä maassa) ja oman suomalaisen yliopiston tarjoaman puolen vuoden kurssin sijasta hain maailmanlaajuista rotarien stipendiä Georgiaan, johon silloin valittiin 24 tuhansista hakijoista ja jostain syystä läpäisin seulan (ACT-, SAT- ja TOEFL-tulokset olivat sellaiset, että olisin niiden perusteella päässyt mihin tahansa yliopistoon, esimerkiksi vaikkapa Harwardiin, lisäksi oli muutama haastattelu ja täytin myös muut kriteerit jne). Mitä ihmettä olisin tehnyt arvosanojen korotuksella? Suomesta tuon stipendin sai tuona vuonna 2.
Joukkueessa pelasi lisäkseni useita ulkomaalaisia: 1 englantilainen, 1 skotti, 2 brassia, 2 hollantilaista ja 1 kolumbialainen, englantilainen oli pelannut mm Valioliigan edeltäjän Englannin liigan ylimmän tason reserveissä mm Kenny Dalglishia vastaan) ja kahden vuoden jälkeen ainakin kaikki avauskokoonpanon pelaajat (ja pari sen liepeillä ollutta) sijoittuivat isoihin kouluihin, esim floridalaiset Flagleriin, joissa menestyivät erittäin hyvin, kaksi pelaajaa lähti ammattilaisiksi sen aikaiseen American Soccer Leagueen, johon itsellenikin tarjottiin paikkaa, mutta tyhmänä en sitä ottanut vastaan, se onkin niitä harvoja päätöksiä, mitä elämässäni kadun.
Ja sitten yleisimpiin asioihin:
Mietin Myyrän kommenttia busineksestä, kunnes muistin, että sponsorihan minun stipendini maksoi.
KKK: ilmeisesti koulujen välillä on vaihtelua, minun yliopistossani oltiin hyvin tiukkoja aikataulujen suhteen (toisin kuin Suomessa) eli jos vaikkapa essee palautettiin myöhässä (siihen aikaan siis ihan fyysisesti), sitä ei otettu vastaan ja ilmoitettiin, että kurssi sitten uudelleen seuraavassa semesterissä (tai seuraavana vuonna, jos kurssia ei ollut sitä ennen tarjolla).
Opiskelu oli oikein mielenkiintoista, itselleni jäi parhaiten mieleen psykologian kurssi, jonka tiimoilta tein yhden harjoittelujakson opettamassa matematiikkaa ja englantia paikallisessa vankilassa (150 vankia, viinakaupanryöstäjistä raiskaajiin ja tappajiin, ei sellejä vaan yksi iso halli majoituspaikkana, karut olivat olot - mutta aivan loistava kokemus, joka avarsi näkemyksiäni ihmisluonteesta ja ihmisistä yleensä).
Jalkapallo: harjoittelimme yleensä kahdesti päivässä, "lukujärjestyksessä" oli aina yksi physical education -kurssi aamupäivällä ja koulun jälkeen oli toinen treeni. Saavuimme koululle 2 viikkoa ennen muita opiskelijoita (pre-season), jolloin harjoituksia oli melkein joka arkipäivä 3, pääpaino fysiikassa ainakin kahdessa treenissä.
Pelaajat olivat vahvoja, nopeita ja taitavia -kovia urheilijoita - mutta jenkkien taktinen osaaminen oli aika huonoa, ja siihen varsinkin me eurooppalaiset toimme aika paljon vahvistusta. Asenne oli kova. Valmentaja luvalla sanoen aika huono jalkapalloasioissa (taktiikka jne), ja itselläni oli iso rooli noissa asioissa. Sen verran ymmärsi, että antoi minulle oikean roolin ja ainoa ohje minulle oli: "Bird, show us some magic". Suomessa ei tuohon aikaan edes puhuttu roolittamisesta suuremmin.
Vastustajissa oli myös paljon ulkomaalaisia, pääasiassa Etelä_Amerikasta ja Karibian meren saarilta (Haitista ja Kuubasta), todella fyysistä sakkia pääasiassa, ja myös taitavia, mutta kurittomia.
Tuohon aikaan suomalaisia ei tuolla paljon pyörinyt jalkapallon parissa, koripalloillijoitahan oli ollut jo aikaisemmin. Tunnetuimpia tuon ajan suomalaispelaajia siellä olivat Pekka "Vinski" Kaartinen ja Kai Haaskivi, joka ei tosin pelannut yliopistosocceria. Muista en tiedä.
Muu elämä:
Pääsin hyvin sisälle ja tutustumaan amerikkalaisen pienen yliopistokaupungin elämään ja arkeen, samalla muutama sterotypia karisi taas. Lisämausteen antoi se, että olin aivan keskellä Ku Klux Klanin sydänalueita, ja rotuviha oli käsinkosketeltava. Itse ystävystyin "molempien" rotujen edustajien kanssa enkä oikein voinut ymmärtää, miksei oman kaveripiirini valkoinen mukava kaveri ei voinut olla pelin ulkopuolella tekemisissä mukavan afroamerikkalaisen kaverini kanssa...
Nuorena ja kaikkivoipana ajattelin toki lopettavani moisen hölmöilyn, kunnes ymmärsin, että eivät edes minun <sarkasmi>ylimaalliset </sarkasmi> kykyni pystysi poistamaan vuosisatojen perimää.
Ulkomaalaisuuteni takia pääsin myös <ei-rasismia>neekerikavereideni</ei-rasismia> kanssa myös paikallisiin neekeribaareihin, joissa olin ainoa valkoihoinen ja joissa oli kyllä myös parhaat bileet.
Varjopuoliakin oli, huumeita käytettiin paljon (en minä, mutta pojat) ja minua uhattiin kahdesti aseellakin.
Sain elinikäisiä ystäviä, joita olen tavannut myöhemminkin, viimeksi pari vuotta sitten työmatkalla ollessani niillä huudeilla. Muistelen lämmöllä kuumia ja kosteita Georgian iltoja, kun istuimme kavereiden kanssa asuntolan kuistilla keinuissa ja keinutuoleissa, juttelimme niitä näitä, syvän etelän musa soi kovaa (mm Lynyrd Skynyrd) ja joimme olutta pitkäkaulaisista pulloista, joita en ollut ennen nähnyt, samoin Monday Night Football oli aina ohjelmassa kanankoipineen jne
Suosittelen, ainakin oma näkemykseni ihmisistä ja elämästä laajeni ja laveni, ja oli pakko myös itsenäistyä.
Anekdootti:
Pre-seasonin ensimmäisen viikonloppuna joukkue suuntasi paikalliseen country-baariin, ja sain kuolemattoman maineen armeijataustani takia, kun menin väliin joukkuetoverin ja merijalkaväensotilaan tönimiskilpailuun. Marine oli kovana ja mainosti olevansa sotilas, eikä häntä tönitä, sanoin, että niinhän minäkin, tiedustelujoukkueen johtaja jopa.
Marinen kannat kopsahtivat yhteen, hän otti asennon, ja sanoi, että "Sorry Sir, I did not know" ja poistui takavasemmalle. Pelikaverit kysyivät, että mitä oikein sanoin, ja kuultuaan sen he totesivat, että siellä järjestys on se, että marinet ovat kovia, niitä kovempia ovat erikoisjoukkueen sotilaat, ja kaikkein kovimpia ovat tiedustelijat...;-)
Tämän "omin" itseni sen ajan kuvaukseksi:
https://www.youtube.com/watch?v=RXiYkOEBv8USorry, kun tuli pitkä juttu ja vähän OT:kin.