Sulla on ehdottomasti hyviä ajatuksia, joita tulee viestin muodossa ulos. Ja kyllä luin aiemman viestisi. Perustelen haasteeni seuraavanlaisesti, johon et oikeastaan vieläkään vastannut.
Ensinnäkään, mikäli sarjasysteeminä on karsinta ja sen jälkeen x joukkueen sarja, niin kyseessä ei ole varsinaisesti suljettu sarja. Ymmärrän, mitä ajat takaa suljetulla sarjalla, mutta miten 10 joukkueen sarja eroaa periaatteessa 12 joukkueen sarjasta, mikäli tasoerot pysyvät suurin piirtein samoina ja on prosentuaalisesti edelleen mahdollista, että top 10 sijaan useimmiten sinne sarjaan pääsee samat 12 joukkuetta? Suurseurojahan tiukempi karsinta periaatteessa haittaa enemmän, koska on todennäköisempää tippua. Ehkä tästäkin syystä on todennäköisempää siis näillä isoilla seuroilla nähdä niitä jo naisten liigassa pelaavia B-ikäisiä pelaajia pelaamassa niitä karsintoja ja varmistamassa sarjapaikkaa nille "ynnä muille".
Tärkein pointti sinulla oli sarjan laajenemiseen liittyen se, että 12 joukkueen sarja antaa mahdollisuuden olla lähtemättä alueen suurseuraan ja pelata omassa kasvattajaseurassa BTSM:ää. Tavallaan totta, mutta kuten jo kahdesti itse totesit, tänä vuonna sattuneesta syystä ei niin tapahtunut ja voimme vain olettaa, että niin tulisi käymään ensi kaudella, mikäli 12 joukkueen sarja ensi kaudellakin läpi viedään. Näin ollen se ei toimi validina perusteena sille, miten 12 joukkueen sarja tällä kaudella on kyseisen asian osoittanut käyvän toteen.
Lisäksi kahden joukkueen lisäys ei vielä muuta kauheasti tilannetta, jossa omassa seurassa voisi pelata vähän pidempään, koska pääkaupunkiseudulta joukkueita sarjaan mahtuu joka vuosi jo muutenkin se 5-6 ja sarja tulee täydentymään ennen kaikkea muun Suomen alueellisilla "suurseuroilla", joihin taas sillä alueella yleensä parhaiden pelaajien on pakko siirtyä syystä tai toisesta.
Sarjataulukko ei tosiaan kerro aina kaikkea ja siinäkin olet oikeassa. Ja kyllä siellä on joukossa varmasti niitäkin pelejä, joissa heittopussiksi leimaantunut joukkue on lyönyt bussin ja se on aiheuttanut kärkijoukkueelle vaikeuksia. Olen ollut itse samanlaisessa tilanteessa valmentajana, jossa osallistuimme silloiseen aluesarjaan ja kesän aikana taisimme voittaa yhden ottelun ja pelata pari tasuria sekä pari tiukempaa matsia mm. hävisimme silloiselle sarjan voittaneelle joukkueelle ainoastaan 3-2 ja siitä huolimatta olimme sarjan viimeisiä. Silloin tietenkin koitin osoittaa tällä tuloksella, että kuulumme sarjaan erityisesti, kun samassa sarjassa oman alueemme ykkösseura otti samaiselta sarjan voittaneelta joukkueelta muuten pataan 17-0. Ainoa ero oli siinä, että hävisimme jokaisen ottelumme tätä oman alueemme ykkösseuraa vastaan. Ja välillä aika rumastikin.
Olen myös kesän aikana nähnyt useamman BTSM:n pelin sekä myös useamman T15 Liiga pelin. Lisäksi olen usean viimeisen vuoden aikana nähnyt näiden kyseisten sarjojen pelejä myös useamman. Tietenkään kaikkia joukkueita en ole nähnyt, mutta minulla on kuitenkin kyseisistä sarjoista suhteellisen hyvä kuva. Olen esimerkiksi jutellut erään entisen pelaajan kanssa tänä vuonna, jonka kanssa olimme yhtä mieltä siitä, että sarjojen taso on heikentynyt sen jälkeen, kun hän on valinnut toisen urheilulajin. Hän pelasi viimeisenä alueen parhaista kasatussa joukkueessa, joka ei silloin kyennyt SM-karsintoja läpäisemään. Olen jutellut myös tämän kauden BTSM:n pelaajan kanssa, jonka urapolku on ollut käytännössä vaihtopelaajan rooli T15 ELL:ssä, vaihtopelaaja BTSM:ssä ja nyt tällä kaudella on hän ollut useammin avauksessa toisessa BTSM joukkueessa. Myös hänen mukaansa sarjan taso on laskenut viimeisen kahden vuoden aikana.
Mikä sitten osoittaa sen, että 12 joukkueen sarja on tuloksellisesti osoittanut olevansa parempi kuin 10 joukkueen sarja? Tietenkin ne jumbo jengit kykenevät yksittäisissä otteluissa tietyllä tavalla laittamaan paremmankin joukkueen ahtaalle. Mutta selkein osoitus olisi siinä, mikäli se pyristely ei loppuisi aina siinä tunnin kohdalla (kuten kävi omalla joukkueellamme useasti myös), vaan ottelusta pystyttäisiin raapimaan pisteitä, jopa voittoja. Nyt mainitsit, että näin on käynyt, mutta edelleenkään en nää sijojen 11. tai 12. joukkueiden siihen pystyneen, joten perustelut 12 joukkueen sarjasta ei siinä mielessä ole siis pätevät. Tietenkin kyseessä on yksinkertainen sarja, mutta jos ajatuksen tasolla olisikin kaksi kierrosta ja ajatellaan, että sarjan viimeinenkin joukkue kykenisi 22 ottelussa keräämään noin 12 pistettä, niin silloin olisin ehdottomasti samaa mieltä kanssasi. Tässä sarjassa selkeästi sijoilta 2-10 ollaan suhteellisen tasaisessa tilanteessa, mutta tosiaan kärjessä on tullut ainoastaan yksi tilastotappio ja sitten siellä pohjalla on pelattu käytännössä pisteistä vain keskenään.
Voittamaan on valitettavasti osa pelaajakehitystä ja sen olen joutunut itsekin loppujen lopuksi myöntämään. Siksi voitosta pelaaminen on yksi tärkeä osa kokonaisuutta. Olen eri mieltä siinä, että 6-0 tappio silloin tällöin ei tarkoita sitä, että ottelu ei olisi ollut kehittävä kummallekkaan joukkueelle, mutta miten monta kehittävää peliä KPV on saanut, kun maaliodottama peliä kohden on 10 ottelun jälkeen 0,4 tehtyä ja 3,8 päästettyä?