Puhut asiaa!
Kuka ostaa lenkkikengän ilman vaimennusta? Toivottavasti ei kukaan. --
No itse asiassaha noissa linkeissä sanottii, että ihmisjalka on ko jousi oikein toimiessaan, ja sillon ei muuta vaimennusta tarvita. Mutta meidän länsimaisten ihmisten ketarat, joilla on kengät jalassa ennenkö opitaan edes kävelemään, ei toimi ihan niin, ja siksi kai tarvitaan vaimennuksia, ellei tietosesti lähde hakemaan suuntaa irti kengistä... Melkoinen noidankehä siis

Tämä on mielenkiintoinen kysymys, johon ei taida olla yhtä vastausta.
Itse olen tätä mieltä:
Terveelle jalalle kalliista vaimennetuista LENKKItossuista on vain haittaa. Jos sen hyväksyy, joutuu vain näkemään vaivaa, että löytää tarpeeksi kovapohjaiset halpikset, koska halvoissa kengissä jousto ja tuki on usein korvattu pohjan pelkällä pehmeydellä.
Normaali futiskenkä ilman sen kummempia tukia on itse asiassa suhteellisen hyvä edellisessä mielessä. Kannattaa katsoa että pohja ei kuitenkaan ole liian löysä kiertosuunnassa, jotta jalkine ei olisi vaarallinen pronaatiomielessä.
Koska käytännöllisesti katsoen kaikki lapset ovat yksivuotiaasta alkaen liikkuneet liian vähän, nykyaikainen jalkapalloharjoittelu aiheuttaa jalan eri osiin aikamoista kuormitusta. Pronaatio-, muita nilkkaongelmia ja tietty polvia kuuluu seurata ja *ongelmatilanteet* korjata erikoisjalkineilla ja pohjallisilla.
Suurin osa ihmisistä ei osaa kuunnella jalkojaan, ne nimittäin kyllä viestittävät kivulla ja muilla tuntemuksilla siitä missä mennään. Siis jo ennen kuin jokin paikka laukeaa. Ja kun jalat tällä tavalla hälyttävät, ne kuuluu saada kondikseen ja sitten jatkaa treenejä ja pelejä.
Paljasjalkatreenaus ja -verryttely on ihan hyvä juttu sinänsä, mutta ei muuta mitään, koska nykymaailmassa edes lapset eivät yksinkertaisesti vietä *vuosia* aktiivisesti paljain jaloin.
Henkilökohtaisesti haluaisiin ampua vanhemmat jotka laittavat lastensa jalkaan paksupohjaiset, kunnon (kävely)kengät.

Lapsia pystyy opettamaan ja aikuinen pystyy kouluttamaan itsensä juoksemaan "oikein". Aika harva vain pystyy kertomaan kuinka se pitäisi tehdä!
Suurin osa ihmisistä, myös aktiiviurheilijat, tarvitsevat säännöllistä polvijumppaa, missä viittaan ylempänä mainitsemaani nykykulttuurin "liikkumaton lapsuus" -taustaan.
T. nimim. "Entinen kestävyysjuoksija, entinen futiskoutsi, nykyinen ikämiesfutari"