Kirjoittaja Aihe: TYTÖSTÄ NAISEKSI, MISSÄ JÄRJESTYKSESSÄ ASIAT  (Luettu 9124 kertaa)

Max

• Libertaari
    • MSN Messenger  - max123@saunalahti.fi
    • Profiili
    • Youtube
Vs: TYTÖSTÄ NAISEKSI, MISSÄ JÄRJESTYKSESSÄ ASIAT
« Vastaus #15 : 23.01.07 - klo:19:56 »
Mainiosti sanottu  :) Usko omaan tekemiseen ja terve itseluottamus vaikuttavat kummasti tulokseen ja kehitykseen.

Joukkueessa on vaikeaa verrata itseään muihin, koska puolet porukasta on aina alle keskiarvon.

Tarkoittanet mediaania. Alle keskiarvon voi teoriassa olla vaikkapa yksi tai kaikki paitsi yksi.
Läran om god moral är den ondaste.

jalaton

• diletantti
  • kovalla äänellä ilman asiantunemusta
    • Profiili
« Vastaus #16 : 23.01.07 - klo:21:00 »
Tarkoittanet mediaania. Alle keskiarvon voi teoriassa olla vaikkapa yksi tai kaikki paitsi yksi.
Ehkä teoriassa... mutta lieneekö käytännössä...
;)   :(   ^  
     \     :(
 :(  \_____o 
   = :D    ^

Egge

• Profiili
« Vastaus #17 : 24.01.07 - klo:11:39 »
"Mä olen hyvä" / "Me ollaan hyviä" (ja tiedetään mitä me ollaan) johtaa siihen että se paras lopulta voitetaan. Mutta kuitenkin vastustajan mentyä johtoon se muuttuu helposti siihen luuserisuomalaiseen "me hävitään kuitenkin". Eri lajien maajoukkueiden TV-selostukset heijastavat tätä suomalaista luuseriutta.

"Mä olen hyvä" on hankala ajatus meille kaikille, koska siinä ei määritellä missä ollaan hyviä.

"Olen huono", kommentteja tulee niin vasta-alkajilta kuin pitempään pelanneilta. Oikeastaan pidemmälle ehtineet tuntuvat tietävän miten paljon on asioita joita he eivät tiedä ja vaikka taidot karttuvat niin ne suhteessa tuntuvat koko ajan pienenevän suhteessa siihen käistykseen mitä kaikkea vielä pitäisi osata.

...

Sen takia ehkä olisi parempi painottaa "Olen hyvä" ajatuksen taakse ajatusta "Minä pystyn" tai "Minä opin" ja osoittaa sitä. Hyvyys kun on niin käsittämättömän epämääräinen käsite.

...

Tuohon TV-selostuksen negatiivisuuteen lisäisin, että tekisi mieli hirttää kaveri, joka suomen johtaessa rupeaa ulisemaan kolmannessa erässä, että näinkö tässä taas käy.

Ollaan samoilla linjoilla kannustamisessa.

• "Mä oon paras" / "Me ollaan parhaita" -- Valmentajan luoma (perusteeton) grandiositeetti, hybris.
  • "Mä oon hyvä" / "Me ollaan hyviä" -- On saatu aikaan positiivinen tunnetila, mutta se todellakin edellyttää omien kykyjen tuntemista, realismia.
  • "Mä pystyn" / "Me pystytään" -- Asenne jolla jotain saadaan tehtyä, mutta hieman eri juttu kuin edellinen, joka liittyy itsekäsityksen tunnetilaan.

Kun seuraavan kerran psyykkaan joukkuettani, puhun tästä. On ihan eri juttu ottaa pallo pois tai harhauttaa, kun ajattelee "mä oon hyvä ja mä pystyn". Vaikeampi on ohjelmoida tyttöjen ajattelua oikeammaksi siinä tilanteessa kun vastustaja tulee tasoihin ja menee johtoon.

P.S. Ei se ole vain TV-selostaja. Sadoissa tuhansissa kodeissa reagoidaan samalla tavalla. Suomalaisuuteen kuuluu vääjäämättömään häviöön valmistautuminen jotta se ei tuntuisi niin pahalta ja se on syvällä kollektiivisessa tajunnassa. Selitä siinä sitten että "nyt tyhjennetään mieli, tehdään ite ensin yks kassi ja sitten voitetaan tää matsi: te pystytte siihen!"

Repa

• Profiili
« Vastaus #18 : 24.01.07 - klo:12:32 »
Omakohtainen onnistuminen. Eli pari lausetta jotka ovat auttaneet joukkueitani muutaman kerran "ylittämään itsensä":
- Olkaa ylpeitä siitä että olette osa tätä joukkuetta. Pelatkaa tämä ottelu niin että jälkeenpäin olette ylpeitä siitä mitä teitte! Jos tulos vielä on hyvä voimme olla siitäkin iloisia...

Kuullostaa vähän Bustermaiselta ehkä, mutta on B-tyttöikäisissä purrut... Tai ei ehkä juuri se että valmentja näin on lausunut, mutta että joukkueen kollektiivinen asenne ja mieli on ollut tuon laatuinen...

Eki

• Yleisvalvoja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 24.01.07 - klo:12:59 »
- Olkaa ylpeitä siitä että olette osa tätä joukkuetta. Pelatkaa tämä ottelu niin että jälkeenpäin olette ylpeitä siitä mitä teitte! Jos tulos vielä on hyvä voimme olla siitäkin iloisia...

Näen jo sieluni silmillä miten lähelläoleva joukkue kokee nuo sanat.
Talteen ja esille sopivassa paikassa.
Hyvä Repa :peukku_ylos:
😜

Max

• Libertaari
    • MSN Messenger  - max123@saunalahti.fi
    • Profiili
    • Youtube
« Vastaus #20 : 24.01.07 - klo:17:17 »
http://www.fcsport-39.com/index.php?id=264

Ehkä Vaasassakin olisi syytä lukea tämä otsikko.

"Me on hävitty tää peli."

Onneksi selitykset ovat jo valmiina.
Läran om god moral är den ondaste.